13 ديسمبر 2012

الفلوس متهمنيش (1)

عن الفلوس
اتكلم


مش عارف ليه الناس بياخدوا انطباع عن اي واحد بيتكلم في الفلوس انه مادي

حتى لاحظت من أجابات الناس في موقع ask  ان الفلوس بالنسبه ليهم مش أولوية

بمعنى أنها مش شئ ضروري للسعادة


عشا نتكلم عن الفلوس

نبدء الموضوع من أوله


موارد كوكبنا البشرية و المادية محدودة
و عدد البشر نسبيا كبير

عشان نحقق القسمة العادلة
لازم كل واحد  ياخد حقة

نصيبي أو حقي بكتسبة نتيجة ل
عملي
قدراتي المورثة

قدراتي دي منحة من ربنا
جزء من نصيبي من نعم الله

ربنا بيديك جزء من حظك في النعم على هيئة قدرات تستعملها ب عملك
للحصول على نصيبك من الدنيا

لتحقيق عملية التبادل دي
بين عملك و قدراتك و بين نصيبك في الدنيا
بنستعمل وسيط ال هو الفلوس

إذن لتلخيص الموضوع
لأحصل على حقي في الحياة ال ربنا كتبهولي نتيجة لتعبي و نصيبي من الدنيا
ححصل علية ب فلوس
 الفلوس دي ححصل عليها ب مجهودي و عملي و نصيبي من القدرات و الأمكانيات

كيفية تقدير ثمن ما تريده من أجمالي موارد الأرض
هو خاضع لقانون العرض و الطلب
ال ال صعب الوصول إليه "زي رحلة للقطب الجنوبي " او ال تطلب مجهود بدني عالي "زي المعمار " ال اللي يتطلب أبداع و فكر " زي البرامج "software" و الفن " أو ال نادر زي "الألماس و الذهب "

طب لو حاجه سهله مثلا و متوفره و سعرها غالي ... حيحصل ايه ؟
ناس كتير حيتجهوا لأنتاجها لحد ما يزيد المعروض منها ف سعرها يبقى مناسب
هو ده قانون العرض و الطلب " بدون  أحتكار"

في ظل مناخ حر من التنافس و توفير نفس الفرص للجميع
حتجد ان كل شي يساوي فعلا قيمته الحقيقية

بتطبيق نفس الوسيلة
نتقدر نقدر المال ال بيحصل عليه الفرد نتيجه لما يفعلة
حسب ندرة الفعل و صعوبته
انا بشتغل كتير
انا أستاهل فلوس كتير
انا عندي موهبة مش موجوده عند غيري
انا أستاهل فلوس كتير
أنا عندي مهارات و معارفو و خبرات  تعبت عشان أكتسبها
أنا أستاهل فلوس كتير
انا دماغي عالي و أبتكرت حاجات جديدة
انا أستاهل فلوس كتير
إلخ

قيمة الفلوس دي تتحد على حسب العرض و الطلب زي المنتجات بالظبط
شايف شغلي سهل و مستهلش الفلوس ال انا عايزها
اشتغل لشغلي لحد ما المعروض منه يزيد ف سعره يبقى مناسب لقدره

إنما مش من حق أي حد حد أدنى او حد أعلى لأجري
و إلا حددلي حد أعلى و حد  أدنى للسعر
انا أستهل سعر عالي
ليه تديني أقل من قيمتي
إلا لو أنت مش واثق من عدم وجود فساد

المنظومة كده شكلها حلو
كل واحد حياخد على قد ما يفعل
و كل حاجه ثمنها على قدر قيمتها

أمال المشكلة بتيجي منين ؟

ده ال حنتكلم علية في الجزء الثاني من تدوينة ال فلوس متهمنيش :)

هناك 25 تعليقًا:

  1. إمممممم ..


    مش عارفة أعلق أوى حالياً
    فى إنتظار الجزء التانى عشان أفهم وجهه نظرك تماماً :)

    عموماً .. عود أحمد :)

    ردحذف
  2. هو الجزء ده بيوضح وجهة نظري كاملة في موضوع قيمة العمل و الأنتاج و كيفية تحقيقهم
    عموما في الجزء التاني حذكر أمثله أكتر و حوضح ليه المنظومة دي في رأي مش ماشيه بالنظام ده
    الجزء الثالث حتكلم عن فكرة العدالة الأجتماعية و تساؤلات حولها :)
    شكرا على مرورك :)

    ردحذف
  3. لعل جزء من الإختلاف فى الرأى يكون بسبب الجملة دى


    "" إذن لتلخيص الموضوع
    لأحصل على حقي في الحياة ال ربنا كتبهولي نتيجة لتعبي و نصيبي من الدنيا
    ححصل علية ب فلوس
    الفلوس دي ححصل عليها ب مجهودي و عملي و نصيبي من القدرات و الأمكانيات ""

    الفكرة إن الحقوق و النعم لا يمكن إختصارها فى ما يمكن شراءه بالمال
    و بالتالى السعادة مش مرتبطة بالفلوس

    دا ردا على أول جزء فى التدوينة .. تخيلت إنك هتناقش الفكرة دى مباشرة لكن لسه الدور مجاش عليها .. :)

    تحياتى :)

    ردحذف
  4. حوضحلك قصدي :)
    انا كل كلامي هنا عىل الجزء المادي
    بمعني
    "لأحصل على حقي "في الموارد البشرية و المادية -المقدرة بمال-" في الحياة"

    لكن بالتأكيد الحقوق و النعم مفهوم أكبر من كده
    لكن انا بتكلم عن الجزء الذي مكن شراءه بالمال
    فهمتي قصدي ؟

    ردحذف
  5. تمام فهمت :)

    ردحذف
  6. و تعليقا على فكرة السعادة مش مرتبطه ب الفلوس

    حتكلم عنها في الجزء القادم :)

    لكن مبدئيا
    وجود المال يساعد على أتمام السعادة
    لكن وجود المال لا يعني وجود السعادة
    و عدم وفرة المال لا تعني عدم وفرة السعادة :)

    ردحذف
  7. هى دى وجهه نظرى تماماً
    فى إنتظار الجزء التانى :)

    ردحذف
  8. إن شاء الله :)

    شكرا على مرورك يا علا :)

    ردحذف
    الردود
    1. و في انتطار رجوعك للتدوين
      مفتقدين مدونتك :)

      حذف
    2. عفواً :)

      @ blogging

      i do not think so :)

      حذف
    3. حصل خير بقى :)

      حذف
    4. >> اعتذر على التطفل على الكومنتات :D <<
      خلاص بما اني جاهلة > للاسف < :( في عالم المدونات ممكن استاذ رامي > بعد اذنه < يعمل مدونه جديده وانا اجهز الترتيب للترحيب بعودتك ونعملهالك على سهوه كده ونعزم اعضاء المدونه الكرام :D
      ايه القول ؟ ^_^

      حذف
    5. حنبحث الفكرة دي إن شاء الله :)
      شكرا جدا يا جيلان :)

      حذف
  9. > في البدايه حمد الله على السلامه :) <
    > الكومنتات صراحه وضحتلي النقط > يعني مش هكتب كومنت طويل :D عشان استفسر :) <
    > إنما مش من حق أي حد حد أدنى او حد أعلى لأجري
    و إلا حددلي حد أعلى و حد أدنى للسعر
    انا أستهل سعر عالي
    ليه تديني أقل من قيمتي
    إلا لو أنت مش واثق من عدم وجود فساد <
    > جمعت حاجات كتير > مش للاجر والسعر بس اوقات بتقبى قاعده لحاجات تانيه < :) <
    في انتظار الجزء الثاني :)

    ردحذف
    الردود
    1. الله يسلمك :)

      هو أصلا ال فكرني اني أكتب المقاله .حكاية الحد الأقصى للأجور مستفذاني أوي :D

      شكرا على مرورك يا جيلان :)

      حذف
  10. والله يا رامي انا برضة لاقيت نفسي مش قادر اني اقول رأي يكون واضح المعالم .
    وانا من رأي علا . انا في انتظار الجزء التاني لكي تضح وجهة نظرك كاملة .حينها نقدر اننا نتكلم ونتناقش في الموضوع ككل . ودلوقتي تبدو مجرد انها مقدمة لما هو قادم .
    وانا في انتظار الجزء التاني .
    لأنة وكما تعرف صديقي هناك بعض المواضيع لا نستطيع اختصارها بكلمتين . او موضوع او حتى موضوعين . وتلك التعليقات ربما طالت الى ان اصبح مواضيع أخرى مكملة موضحة . وهذا ماهو مطلوب .
    تقبل مروري وتحياتي .

    ردحذف
    الردود
    1. تمام
      انا حكمل الفكرة كاملة و نتناقش فيها إن شاء الله
      و ده الغرض اننا نتبادل الأراء و الأفكار :)

      شاكر جدا لمرورك :)

      حذف
  11. انا مستنية التدوينة بتاعت الفلوس متهمنيش دى من زمان :(
    لا تعليق حتى الان وللحديث بقية:(

    ردحذف
    الردود
    1. هو كله جي يقولي لا تعليق و يمشي :D

      نورتي يا نرمين :)

      حذف
  12. رامى بقيت كسول :D :P
    كل الناس مستنية !! :D

    ردحذف
  13. علا > اتفق معاااك وبشده < معلش بقا يا بشمهندس :D
    حضرتك كاتبها من 13 ديسمبر وقايل عليها من 28 سبتمبر :O
    هنستني 76 يوم ولا ايه :D :D

    ردحذف
    الردود
    1. عندك حق :D
      في أقرب فرصة إن شاء الله جكتبها :)

      حذف