20 أكتوبر 2012

اركب الهوا





من فترة كنت بعمل عرض عن نظرية ال فراشة 

butterfly effect  لو حد حب يعرف عنها أكتر 

وا نا بدور على المحتوي " ال اخدته من واحد صحبي في النهاية :D " 
لفت نظري جمله لغاندي 

Be The Change you wish to see in this world 

كن انت التغير الذي تريده 




قررت اني أي حاجه مش عجباني 



أحاول  أبدء فيها بنفسي 


ال يعرفني حيعرف ان رسالتي في الحياة 

رفع الكفاءه 




عن طريق التقليل من الطاقه المهدره 


لأن لو اتمنعت الطاقات المهدره من العلم ده كافي انه يعيش البشريه في رخاء 


المهم 

قلت حبدء بنفسي و لما أفكر أدور على عربية حدور على واحده هاتشبالك صغيره تناسب أحتيجاتي "مش لاقي :S "  


حشيل الشواحن من الفيش 

حفتح الشباك و أقفل التكيف 

حظبت موتور عربيتي عشان مييزودش أستهلاك البنزين 

حركب مواصلات عامة او كذا واحد في التاكسي 

أغير لمض البيت للمض موفره 

حمشي المشاوير القريبه 


أخد بالي من تصنيف أستهلاك الكهرباء لأي جهاز أشتريه 

بقتنع والدي نركب سخان شمسي :D 

إلخ 

لحد ما لقيت ابن جارنا الجديد 


معاه أختراع كنت بستعمله زمان و عندي واحد منه 

بس مجاش على بالي من زمان



عجلة 0.0 

صديقة الطفولة 

ياما قديت بيها مشاوير 

كدة لقيت الحل 

اركب عجله 




اركن عربيتي و أبطل تاكسيات 

اروح بيها مشاويري القريبة 

+ استعيد بيها لياقتي المفقودة 


   


الفكرة نعششت في دماغي بطريقة غريبة 

و بما ان خير البر عاجله 

القيت نظرة على صديقة الطفوله زميلة الكفاح 

نظرت لي مبتسمه 

عليها تراب و عايزة طقم كاوتشات و تشحيم 

لكنها مازالت مبتسمه 

تعدني بالكثير 

جهزت نفسي معنويا للردود ال ممكن أسمعها 

أكيد مش حتأثر فيا لأني صاحب فكره 



و مقتنع بيها 


و لكن 





من ساعات ما الموضوع بدء يدور في دماغي 

ظهر اصبح العجل و راكبيه محل أهتمامي و تركيزي 

بدأت أخد بالي ان مفيش حد لابس خوزه 

ان مفيش طرق ليهم 

ان أحترامهم مفقود من السائقين  والماره 

ان حوادثهم قاتله أو مصيبه 

انك قد تصبح في خبر كان نتيجة قائد سيارة لا يعباء بوجودك 

و ملكش ديه 


لأ يا عم أن صاحب فكره أه لكن مش مستغني عن حياتي او جسمي 

و عمليا تكلفة علاجي لو أتصبت  حتكون أكتر من التوفير الوفرته في الطاقه طول ما 
انا راكب عجلة 


و الطاقة المفقوده من موتي او أصابتي بعاهه أكبر برده من الطاقه المُوفره 


و بناء عليه 

الفكرة معلقة 

حتى يجد جديد 

و نصبح في مجتمع داعم للعجل 

حلم بعيد 

مش صعب المنال 

:)








هناك 18 تعليقًا:

  1. هات عجلة ... و اشتريلها خوذة ...و نفس المعاناة الي بتعانيها من السواقين و انت بتسوق عربية هتعانيها و انت بتسوق عجلة :D
    توكل على الله و اتعامل و الله فكرة جامدة جداا و نفسي انفذها من زمان بس لمااخس :D

    ردحذف
    الردود
    1. المشكلة لما تكون ماشي في أمان الله
      حتلاقي حد بيخبطك من ورراك او قدامك
      يرميك تحت عربيه
      او تحتيه

      و انت لا ليك ولا عليك
      ولا خوذه حتنفعك ولا أنكل

      بس ده ميمنعش ان الفكره لسه في دماغي :D

      حذف
  2. حلوة يا رامى
    كنت بفكر فى نفس الفكرة من فترة بنفس منطقك

    ردحذف
    الردود
    1. تسلم :)

      تمام
      عشان نعمل مجتمع العجل :D

      حذف
  3. هو بصراحة من أفضل الأفلام اللي شفتها بتتكلم عن تأثير الفراشة : Mr. Nobody
    :))
    بالنسبة للعجلة .. متفق معاك على معظم العقبات اللي ممكن تواجه راكبو الدراجات
    :))
    خالص تحياتي

    ردحذف
    الردود
    1. الفيلم ده واخد تقيمات عالية اوي
      حتفرج عليه إن شاء الله

      نورت المدونه

      شكر على مرورك يا باشا :)

      حذف
  4. بس انا بشوف قائدى الدرجات كتير
    أول مرة أحس إن الموضوع خطر كدا

    احسن .. انا اصلا مش بعرف أركب عجل :D

    تغيير العالم نابع من تغيير ذاتك
    و دى حاجة فى ديينا .. المهم يكون التغير للأحسن

    ردحذف
    الردود
    1. انك تكون ماشي على حاجه ب عجلتين معندهاش على القدرة على التسارع
      و ماشي حواليك ناس على حاجات ب أربع عجلات بقدره على عاليه جدا عىل التسارع و هم غير عابئين بوجودك
      ده خطر في حد ذاته :S

      أكيد لازم يكون للأحسن


      شكرا على مرورك يا علا :)

      حذف
  5. بقتنع والدي نركب سخان شمسي :D
    وربنا الراجل دا صعبان عليا
    دا انا بقول 9 سنين كفاية عليك وهو ما شاء الله بقاله 20 سنة
    دا كان زمانه خرج حسن سير وسلوك

    ردحذف
    الردود
    1. انت بتتريق
      طب صدقني السخان الشمسي أختراع عظيم

      و بابا خلاص أدبس فيا :D

      نورت يا عبده

      حذف
  6. هو انا او مره اسمع عن النظريه صراحه :) بس لما قلت فراشه و تغير ربطت في دماغي ان الفراشه ليها حريه مطلقه وبتطير على الرغم انها قابله انها تموت لو فيه رياح جامده او زي عندنا كده المصريين بيمسكوها بطريقه رهيبه من جناحتها عشان يشفوها :) وعلى الرغم من كده الفراشه بتطير لأنها بتحب الطيران وبتطير في اي مكان عايزاه بحريتها المطلقه ..
    وكمان افتكرت كلمة الدكتوره مها^_^ ان الفراشه بتروح مكان ماهي عايزه ومحدش بيعرف الاتجاه بتاعها فين غير لما هي تروح بالاتجاه اللي هي عايزاه وده بيفاديها من حاجات كتير :)
    الخلاصه خليك زي الفراشه :) يعني اعمل الفكره انا نفسي اركب العجله واروح بيها كل مشاويري والعجله ممكن تتطلع بيها على الرصيف لو حابب عشان العربيات :) وبعدين العجله ممكن في مشاوير لو حابب صغيره وكده والمشاوير الكبيره ممكن مشي عشان مش تمشي مسافه كبيره بالعجله او تاخدها رياضه جري :) > عندكوا حاجات كتير ممكن تعملوها اللهم بارك جري وعجل ومشاوير بعيده مشي <
    ومن ناحية مبرر العجل مفي عربيات نفس الحكايه فيه ناس بتتفادي كتير من حوادث العربيات لانها > ممتازه في السواقه < وانت اتدرب على العجله وحاول تتدرب كويس وتبقى ماهر في سواقة العجل عشان التفادي > لأن الفكره رائعه ف حد ذاتها < :)
    و بالنسبه للعربيه افتكرت العربيه > رينو ميجان :) < هي عيوبها ايه ؟ :)

    ردحذف
    الردود
    1. هو في الواقع نظرية الفراشه تختلف عن التصور ده :)
      بس حلو برده التصور بتاعك :D

      ممكن تعملي بحث عنها في جوجل :)

      المشكله مش في التفادي

      المشكله في أخطاء الأخرين

      ميجان زي الفل بس عايزه حد يدلعها :D

      حذف
  7. انا قررت اني معملش الكومنت ده غير لما اسرش عليها وفعلا سرشت بس فيه حاجات مش فهمتها بس هفهمها بإذن الله :)
    تاني نقطه انا كنت بتكلم عن النقطه في فكرة ان حضرتك تركب العجله لما واحد فكر نفس الفكره وفكر في نفس الاسباب لما يشوفك عادي بتتفادي مشكلات العربيات هيبدأ يعمل زي حضرتك وهكذا ويبقى مجتمع الدرجات :D وبعد كده مين عالم ان اخطاء الاخرين ديه تنحل من المجتمع بسبب شيوع الدرجات او لو محصلش نفذت فكرتك اللي نفسك فيها :) و انا صراحه وانا رايحه المدرسه او راجعه منها بشوف ناس ركباها وعادي :D
    شكراً على الافاده :D

    ردحذف
    الردود
    1. حتفهميها إن شاء الله :)

      يعني أضحي "بأحتماليه " بنفسي في سبيل ان العجل ينتشر
      فكره برده :)

      حذف
    2. ما هو النقطه ان فيه عربيات وحوادث وكده > بعد الشر < الفكره كلها بتتمحور في التفادي يعني انا عمو صاحب الدعوه اليوميه ليا بيمشي على الرصيف وانا في الرمله وانا راحه المدرسه وعادي بيتفادى العربيات وده عمو عجوز ! واللهم بارك صحته تمام وبشوف ناس ركبه عجل وانا راجعه من المدرسه ولا صاحب الركنه الامريكيه بالعجله :D
      انا مش بقول احتماليه انا بقول نفذ فكرتك باحتياطك الامنيه مشاوير قصيره بالعجله ومشاوير بعيده شويه جري واهو رياضه انا بقول لان افكره روووعه :) والعجل منتشر بس عايز مارثون عجل يومي وهتلاقي الشعب نفسه في عجل :)
      بامر الله حضرتك تقدر تنفذ الفكره > الرائعه < :)

      حذف
  8. فعلا انا بفكر في موضوع المشاوير الصغيره ده
    كبدايه يعني
    و أهي منها رياضه :)

    شكرا جدا على مرورك :)

    ردحذف
  9. حلوة الفكرة دى :D
    انا كمان ف حياتى كتير بحاول اعمل كده ازاى اقدر اوصل لاقصى استفاده من كل حاجة حواليا
    بما انى عمارة ودارسة انتريور ^_^ بقعد ارتب الحاجة ف البيت بحيث انى استغل المساحات الى عندى اقصى استفاده ممكنة
    ولسه بحاول ( ده انا هشقلبلهم البيت بس اخلص xD )
    اه
    صح
    كمان
    العنوان حلو اوى :D

    ردحذف
  10. بحترم أوي الضخص ال بيطبق دراسة و مجال حبه في حياته الشخصية :)

    ربنا معاكي بقة :D

    تسلمي :)

    شكرا على مرورك الكريم يا نسمة :)

    ردحذف