25 أكتوبر 2012

عيد جديد



عيد سعيد 

أعاده الله عليكم باليمن و البركات 

العيد من العلامات المميزه كل سنه 

كل عيد يعدي أكتشف ان السنين بتجري أسرع 

أحساس ان صلاة العيد اللفات و ال قبله و ال قبله 
كانت لسه أمبارح 

العمر قصير 

ربنا يديمه علينا بخير 
و يرزقنا حسن الأختيار و الحياة 
و حسن الخاتمة

كل سنة و انتم طيبون " أوطيبين " مش فاكر :D

فكروني أخد كورس نحو عشان عيب أو المستوى ال انا فيه ده :)


هناك 23 تعليقًا:

  1. كل عام و إنت بخير يا رامى :)

    عيد سعيد عليك بإذن الله :)

    ردحذف
    الردود
    1. و أنتي طيبه و بالصحه و السلامه :)

      إن شاء الله :)

      حذف
  2. كل سنة و انت طيب يا روميو
    عيد سعيد يا حبيبي :)

    ردحذف
    الردود
    1. و انت بالصحه السلامه يا بيبو :)

      فين عيديات الأمين :D

      بس بردوا محدش فادني

      "طيبون ولا طيبين " :D

      حذف

    2. خبر إن مرفوع
      لو كانت دى خبر أصلاً :D

      هتبقى طيبون

      حذف
    3. م انا بقول كده بردو :D
      أصل كل الناس بتقولها "طيبين "

      بس هي غالبا خبر

      تشكري يا علا :)

      حذف
    4. عفوا عفوا :)

      المهم بس نوصل للإجابة !! :D

      حذف
    5. هي أكيد طيبون
      أو الطيبين " في حالة أسلوب الأختصاس "

      :)

      حذف
  3. وحضرتك طيب :)
    هي هتبقى طيبون :) لانها موقعها الاعرابي خبر مرفوع :D > ده على حسب اعرابي ايضاَ :) <
    الناس بتخدها عادي كلفظ او جمله متداوله وسطهم > زي الاخوان المسلمون والاخوان المسلمين >لازم نضيف للعيد لمسه من الاخوان بما انني طيقاهم اوي اليومين دول :D <
    ثالث نقطه > كل عيد يعدي أكتشف ان السنين بتجري أسرع < > وانك بتكبر والعيديه بتروح عليك :D <
    بس اجمل حاجه في العيد انك بتمر عليك في كل سنه فرحه بشكل مختلف وبتحس ان كل لحظه في عمرك او كل فتره ليها ميزتها اللي بتضيف لذكرياتك لمسة البهجه والفرحه لما تفتكرها :D

    ردحذف
    الردود
    1. اضافه معلش :) لازم التاتش بتاعتي اللي بتبين مدى توسعي في النحو :D
      هي مش ممكن تكون بتوصف اسم ان وتكون نعت ليه وساعتها هتكون منصوبه ! وتبقى طيبين

      حذف
    2. بجد ما شاء الله عليكي
      عقليتك تحليليه جدا :)

      بالنسبه للنحو

      اخر معرفتي بيه كان ثانويه عامه :D

      شاكر جدا لمرورك :)

      حذف
    3. للاسف انا ثانويه عامه بس نقل اختلاف :D
      تاني حاجه ديه من اللي حضرتك خلتني ادقق فيها شويه بمكن كنت الاول بكبر وعادي بس صراحه من ساعت الربط بتاع التعليق وكل شئ ليه اهميه ولو كان صغير ومش بيمرق على حضرتك كده اصابتني الغبطه و ايقظت لدى نقطة التحليل كل الشكر لحضرتك :)
      والتاتش اخدتها من المدونه هناااا :D

      حذف
    4. جيلان .. متأكدة من حوار نعت لــ " إن " دا ؟! :D :D :D

      متأكدة إن فى حاجة إسمها كدا أصلا ؟! :D

      حذف
    5. هو نعت لاسم ان مش لان

      حذف
  4. ده شئ يسعدني :)

    بالنسبه للنحو

    استقروا على حاجه عشان اعدل التدوينه :D

    ردحذف
  5. لأ أنا مش هافتى !! :D

    جيلان إبقى إسألى عليها فى الدرس و إبقى قوليلنا :D

    ردحذف
  6. طيبون خبر مرفوع بالواو انتم ضمير مبني في محل رفع مبتدأ و الجمله انتم طيبون جمله اسميه في محل رفع خبر

    ردحذف
  7. :O :O :O
    رحتى الدرس فى العيد يا جيلان !! :(

    ردحذف
    الردود
    1. اولاً مش باخد درس :D
      ثانياً انا لأنس مسافره استشرت عيلتي كلها واستقرينا على تلك الاجابه :D
      ثالثاً انا سألت مُدرسه عربي وقالتلي الاجابه كالتالي
      كل > هتعرب مبتدأ
      سنه > مضاف اليه
      و> واو الربط
      انتم > مبتدأ
      طيبون > خبر
      انتم طيبون > جمله اسميه في محل رفع خبر
      تلك كانت الاجابه :D

      حذف
    2. تمام
      يبقى انا كده صح :D

      شكرا يا جيلان على المجهود العظيم و البحوث :)

      شكرا يا علا على المساهمه :)

      حذف
  8. مبدأيا هي طيبون
    وبالنسبة لدروس النحو ابقى خدني معاك عشان انا قربت انسى العربي اللغة الوحيدة اللي فاضلة لي
    وعموما وانت طيب
    وابعت اي سندوتش لحمة:)

    ردحذف
    الردود
    1. أيدي على كتفك

      :D

      انسى الأكل بقى

      منور يا عبده

      حذف