14 أكتوبر 2012

twitter و الأغتراب " الوصف " (1)


حنكلم النهارده عن موضوع أثار أستغرابي و شغل بالي
عن مصطبة المصرين
تويتر
تويتر ابنسبه ليا عامل زي مصطبه
صاحب الحساب بيقعد على الصطبه
و ال فلورز قاعدبن بيسمعولوه
و هو كذلك بيقعد على مصاطب تانيه

بناءٍ على التصور ده احسب ان ال صاحب الحساب ممكن يقوله على تويتر هو نفسه ال عنده الشجاعه ان يقوله في الواقع لو قاعد قدامه نفس لاناس ال عاملينله فلو
و ال ناس العامله فلو متقبلين يسمعوا في الواقع  من صاحب الحساب  الكلام المكتوب في التويته
دي الحاله الطبيعيه إن لم يكن لدى أحدهم نوع من العوار الأجتماعي

اصل مش طبيعي أكتب كلام على النت أو أقبل أسمعه و انا ممش  ممكن أقوله على الواقع أو أقبل أسمعه في الواقع

إلا لو كان في نوع من أختلال القيم حنتكلم عنه قدام
او نوع من الفصل بين الحياة الإلكترونيه و الطبيعيه

اول معرفتي بوتويتر  " بقعد ساعه أستهجا فيها بالعربي :D  "
كنت عمله لينك مع ال fb  لقيت واحد صحبي بيقلي


"ويلكم على تويتر .. شيل بقه اللينك على ال fb عشان تويتر كله شتيمة"

أستغربت الكلمة

دخلت المصطبه و فهمت ال فيها

ألفاظ ... تلميحات ... تشبيهات .... إلخ

مكنتش أتخيل ان حد ممكن يقولها in puplic كده  و الناس يسمعوها و يتفاعلوا معاهم طبيعي كده

طب الولاد و معروف كتير منهم لسانهم مش نضيف أصلا

لكن لقيت بنات او أشباه بنات ماشين في نفس المسار و مشاركين فيه سواء مشاركه أيجابيه " بال تويت و re-tweet و favorite
او بالاكتفاء بالفلو و التمتع بمتابعة الشتائم و التلميحات



اول الأمر بداء من المدعوه " نواره نجم " - btw نواه نجم شفتها من سنين في حفل في السفاره الأيرانيه و كانت قمه في الحياء حتى استغربت انها بنت صفيناز كاظم و أحمد فؤاد نجم -"
تويتات مليئله ألفاظ لا تصح

المشكله مش في الألفاظ و في انها صاده من أنثى المشكله ان ده خلى دي الوصمه الثوريه
انا بشتم
انا ثوري - وكأن الاخلاق ليست من مبادئ الثوره -
انتقل الموضوع لينتشر بطريقه غبيه في الأمور الثوريه و غير الثوريه

اصبح العادي الاقي تويتر " ال بيعمل تويتات " صفحته مليانه الفاظ
و عدد الفلورز عنده بعشرات بل و مئات الالاف بنات و ولاد
أحسب عدد كبير منهم لا يقبل سماع الالفاظ دي على الواقع
و ان سمعها اظهر انه تأذى
طب أزاي بيسمعها على تويتر و بأرادته
نسميه أيه ده مش عارف ....



و اصبح المعرفو ان التويتر الدمه خفيف ال بيشتم هو ال جامد

يعني عن نفسي لو قلت لفظ خارج أو تلميح ميصحش سواء في النت او تويتر و حد شافه و منبهنيش او مشلش نفسي من عنده
مش حيكون عندي تفسير غير ان ده عادي و انا ال كنت فاهم غلط

بل و الانقح أختفى دور الرقابه المجتمعيه الموجوده في ال fb  نلاقي شتايم و ردود ب شتايم
عادي خالص ....

أنهيار عام في نظم الأخلاق و قيم المجتمع

فين ايام زمان لما الواحد كان يشتم شتيمه على fb  يصحى يلاقي رسايل صدمه فيه و كتير من الناس ال عنده عملوا un friend
و ده كان بتعبر رقابه أجتماعيه عليه تحسسه انه عمل حاجه غلط

حسيت بحاجه بيسموها في علم النفس " الأغتراب "

الفرق بين قيمي ال بتحتم عليا ان في كلام مينفعش يتداول في العام 
ان الكلام ده مينفعش الناس دول يقوله و مينفعش الناس دول يسمعوه  و بين ما أراه

رجت قلت لواحد صحبي الكلام ده
متوقعا انه يقولي عندك حق
لقيته بيصحك و يقول
" انت طيب اوي " :S
صداها في ودني كان عامل زي انت أهبل أوي :S

قلت خلاص دول ناس من النخبه المفترضه و ملناش دعوه بيهم

و أستريحت على كده

لكن للأسف لقيت ناس أعرفهم و متابعهم ناس أعرفهم
أحسب فيهم جميعا الأحترام يتبعون نفس النهج :S

يعني ناس أنا متأكد انهم مش ممكن يقول ربع قلة الأدب دي قدام ناس بيحترموهم أو انه يصدر منهم أصلا
وناس متأكده انهم مستحيل يبقبلوا يسمعوا الكلام ده في جلسة مصطبه واقعيه


ده بيخليني أحس بفرق بين شخصية الأنسان و ما يصدر منه و ما يقبله في الواقع
و بين شخصية في النت
على الرغم ان ال 2 بيحملوا نفس الأسم و بل نفس الصوره أحيانا
تفتكروا انفصام
و لا مرض من أمراض العصر
ولا ان شخصية الحقيقه دي مش نتيجه أقتناع بل نتيجه قيود المجتمع و بتظهر الشخصيه الواقعيه على النت
أو
أو
إلخ

الجرز التاني جكتب فيه ردود الناس على النقط دي
و تقسيمي للناس و الأسباب

بس لغاية ما أكتب

تفتركروا ايه سبب الفرق بين الشخصيتين
الواقعيه و الأفتراضيه
و أيهم الحقيقي

هل وجهة نظري دي طبيعيه ولا أنا ببالغ و الأمر ميتعداش كونه شويه الفاظ المفروض مدقش عليها 



سؤال يطرح نفسه

هناك 12 تعليقًا:

  1. هو من وجهة نظري المتواضعة حالة من حالات الشعور بالنقص يعني حاجة مش بيعرف يعملها ف الواقع ف بيعملها على النت وهتلاقي الكلام دا ف الصور والكلام وكل حاجة
    يعني ممكن تلاقي واحد عمره ما اتكلم مع بنت وراح اتصور مع واحدة اجنبية وحط ايده على كتفها مثلا وحاطط الصورة على النت عشان يظهر بصورة الانسان الفتك
    ممكن تلاقي واحد زي الشخصيات اللي بتقول عنخا دي وممكن تلاقي النقيد واحد بيشتم وما بيركعهاش ويمكن يكون ما بيصومش كمان وبيتكلم ف الدين ولا مفتي الديار المصرية ف الموضوع من وجهة نظري عقدة نقص وهروب من الواقع

    ردحذف
    الردود
    1. فعلا عندك حق
      الانترنيت مرتع خصب لاصحاب الشخصيتين

      ربنا يهديهم

      شكلاا على المرور يا عبده :)

      حذف
  2. سبب ظهور الشخصيتين
    انا اتفق مع حضرتك ان السبب بيكون النفاق التربوي
    > ان شخصية الحقيقه دي مش نتيجه أقتناع بل نتيجه قيود المجتمع < قيود الاجبار > افتكرت كلمة الدكتوره مها الناس اللي جت عليهم طبقه طينيه نتيجه للقيود اللي جت عليهم <

    او لأن الطبيعه البشريه بتحب التميز وان يكون ليها مكانه في وسطها و هكذا اختلف هنا انك اخترت من الطيريقين الطريق اللي مش حلو > اللي اتأثر بيه من مجتمعنا لقى مجتمعنا حب الطريق ده فمشي فيه<
    وايهما حقيقي ...
    من وجهة نظري
    في الواقع لما بتكون انت قدامهم على طبيعتك بيحصل نوع من الاجبار انه يكون على طبيعته
    في الافتراضي لما بيكون هو بيكتب من غير قيود فيه ناس تحس ان شخصيتها الخالصه بتظهر لما بتكتب وهي متحرره من كل القيود اللي حوليها :)

    ردحذف
    الردود
    1. بس الشخصيه الخالصه نفسها جايز تكون مش كويسه

      و لازم تتغير

      عشان كده ربنا أمر بجهاد النفس

      حذف
    2. انا اتفق ان لازم نتغير وان احنا مش كاملين بس كلنا اتولدنا على فطره حلوه ولا ارادياً مهما كانت الظروف والعوامل اللي حوليك غيرتك تبقى الفطره في مكان محفوظ تظهر امتى لما تلاقيه في وسط حلو او لما بيكتب او لما يكون اللي قدامه على سجيته
      انا لما قريتها علقت معايا كلمة الدكتوره مها > كل واحد فينا هو الجوهره ديه < احنا ربنا خلقنا كلنا اه مش واحد بس بتجمعنا حاجه واحده > الفطره السليمه < مهما كان الشخص مش كويس نتيجة لنفاق حوليه او زي ما وضحت حب يتميز لقى النقطه ديه هتميزه سواء وحشه او لأ هو اختراها نتيجه للعوامل اللي حوليه هنا اقوله يتغير يغير طريقه انا قفلتني بردوا نواره نجم بس وسطها كان ايه حب التميز واعجاب الناس بيها لما بدأت تبدي رأيها وكلامها بطريقتها المستفزه ديه لقيت انها متميزه والناس عجبها كده وهي كان وسطها كده بس انا سمعتها وهي في وسط حلو كانت بتتكلم حلو وتمام الناس اللي كانوا معاها معجبين بطريقة التفكير المحترمه ديه حستها بتتكلم وتقول نفسها في ايه مش عارفه حسيت بظهور فطرة نواره على الرغم من التويتات بتاعتها ايامها ولا لما بتتكلم بطريق مستفزه وقفت معايا صراحه وجيت جربتها مع بنت نفعت عرفت معنى كلمة الفطره ويعني اتولدنا على فطره حلوه انا عندي الشخصيه الخالصه بتكون فطرتها هي بس ده كان رأيي واسفه على التطويل :))

      حذف
    3. بصراحه
      مش فاهم قصدك بالظبط :)

      حذف
    4. يعني ان الشخصيه الخالصه حلوه وان مفيش حد وحش لان كلنا اتولدنا علي الفطره السليمة كل اللي بيغير سلوكنا هو المؤثرات اللي حولينا نموذج نواره نجم مرهج تلاقي تفكيرها حلو واسلوبها محترم في الكلام طب ازاي انا ذكرت حب التميز لقتل وهي بتكتب فيه تويتر باسلوبها المستفز الناس معجبه بالكلام بالاضافه الي وسطها التربوي
      الجانب الاخر التفكير العالي والاسلوب المحترم لما تشوفها وتسمعها تحس وتلاقي ان ده تفكير نواره من غير تشويش :)
      وانا بفكر فيه السبب لما قريت التدوينه افتكرت كلمة الدكتوره مها » كل واحد فينا جوهره «
      و الجوهره ديه هي فطرتنا عشان كده الدكتورة قالت » كل واحد « :)
      اعتذر على التطويل في الرد والتأخير :)

      حذف
    5. مره اسلوبها حلو ومره اسلوبها مش حلو طب ازاي » الغلطات اسفه«:)

      حذف
  3. مش مقتنع أن الأنسان ملاك من جوه أصلا
    النفس أماره بالسوء عشان كده ربنا أمر بحهادها :)

    ردحذف
  4. ana m4 olt malak ana b2ol en el 4a5sya nfsha m4 w74a l2n ftrtha salema ama el ghad fa bygee mn mkwmt el mo2srat el w74a ely btzynha nfsna lena :)

    ردحذف
    الردود
    1. انا مش قولت ملاك انا بقول ان الشخصيه نفسها مش وحشه لان فطرتها سليمه وانا اجاهد النفس لما تتأثر نفسي بمؤثرات تأثر عليا ونتيجتها وحشه واجاهد اكتر لما الاقي نفسي بتطلع مبررات للمؤثرات ديه زي التبريرات لما تقول لواحد بيشتم انت بتشتم ليه ؟ هيطلع ليك في مبررات هل هو لما اتولد كان بيشتم ولا لما اتأثر عليه بقى بيشتم
      والا ليه ربنا قال > لن يغير الله ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم < لما سألت هي الناس بتتطلب التغير ليه طالما هي وحشه
      ربنا ذكر التغير علشان عايزين نتغير وذكر بعدها تغير النفس اللي هو جهادها
      تغير > عشان الشخص عايز يتغير < ثم جهاد > عشان المؤثرات الوحشه اللي هتلطعلها النفس مبررات < :)
      يعني التغير حلو وانك نفسك تتغير حلو بردو > الصعب هو الجهاد < اللي هيكمل التغير
      فيه ناس نفسها تتغير وبتجاهد نفسها وديه شعارها الاعتدال وطموحه نحو الكمال
      وفيه ناس نفسها تتغير ومش بتجاهد وديه نفسها في الاعتدال بس بتسوء حالتها نتيجه لمبرراتها بس هي لو اخدت خطوه هتكون حلوه زي اللي عمل اساس حلو و مش عايز يعمل عمدان عشان يبني دور او عمل العمدان غلط وبني الدور عليها طب ما انت اساسك حلو ابنى صح مبناش صح عشان مش جاهد المؤثرات اللي عليه واللي بتطلعلها النفس مبررات ...
      اتمنى اكون وضحت انا أقصد ايه :)
      ومعلش على الفرانكو مش عرفت اغير لغة الكتابه في الاول :)

      حذف
    2. تمام وصلت وجهة نظرك كده :)

      فعلا لازم تبني صح على الأساس الصح

      و تجعل التطبع يغلب الطبع

      تحياتي

      شكرا على المرور :)

      حذف