30 أغسطس 2012

عوده للخزعبله


توقفت لفترة من الزمن عن التدوين 
ربما كان لهذا التوقف أسباب عده 
منها الملل نتيجة دخولي فى الامر ب كثافه عاليه فجاءه 
او عدم توافر افكار 
او عدم الرغبه في الكتابه 
و لربما كانت الأسباب مختلفه عن ذلك 

أستمعت لعرض شاهدته اليوم 
يتكلم عن التدوين 
الفكره 
و الأسباب 
و الفوائد
و الكثير من غير ذلك1


افتتحت شهيتي من جديد للتدوين 
بدون قيود الألتزام بجوده المواضيع أو الأفكار 
مجرد أنا أريد انا أكتب 
إذن 
انا سوف 
أكتب 

طب حكتب عن أيه بقى ؟

S: 

السؤال المحرج :D 


تمام في دماغي شويه حجات 

حبقى اكتب عنها 

و أراعي الأسباب ال خلتني أتوقف عن التدوين قبلا 

ربنا يستر بقه :D

في نقطة ححاول أخد بالي منها
و أخليها علطول في دماغي
خصوصا اني قررت عما قريب اني أنشر المدونة
فكرة الخصوصية
تقريبا معظمنا و إن لم يكن كلنا
ال wall بتعانا على الفيس بوك و بيانتنا بتكون للأصدقاء فقط
و ده بيكون للحفاظ على قدر من الخصوصية الواجب لكل فرد

بما أن التدوين شي ممتع
انك تكتب الحاسس بيه و تنشره
ده ممكن يخيليك تنسى فكرت انه شئ عام معروض على كل الناس
بالأخص انه قد يحتوي على ما يزيد على ما يوجود فى ال wall  بتاع الفيس بوك بمراحل

مما يؤدي إلي كسر نظاق الخصوصيه للفرد
بعض الناس قد لا بأس لديهم بذلك
فهم لا يرون فى مشاعرهم الخاصه او علاقتهم مع غيرهم مما يدعوا إلي التقيد فى نشره

اما البعض الأخر فيبحب ان يحظى بنطاق من الخصوصية

المهم الوقوع فى مثل هذا الخطأ من وجهة نظري يشبه
اليقفل الشباك و يسيب الباب مفتوح
فيمكنك معرفة الفرد بكثير من خصوصياته بمجرد فتحك لمدونتة
عيبا هذا ام ميزه
يعتمد على الشخص المدون 


و عشان كده
قبل ما انشر حقرر هل اجعل المدونه خاصه بي و بأصدقائي
ساعتها حكتب براحتي
ام انشرها على نظاق عام
و ساعتها حتحفظ فى كتاباتي
و اتكلم في مواضيع عامه أكثر
عشان انا عرف نفسي عكاك 

بس انا قلت من البدايه 

دي خزعبلات :) 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق