15 أغسطس 2012

زعبله مع النفس

زهقت من الكتابه .

المستوى مش عاجبني .

و دماغي مفيهاش أفكار جاهزه .

مزاجي بيقلي مكتبش

ليه وجع القلب

عندي حاله غريبه لم أعتدها منذ زمن طويل

احساس مختلط من الملل + عدم الرغبه فى فعل شئ

حالة احب بتسميها بحاله المياه الراكده العطنه .

لكن عنداً في نفسي بقه.... حكتب

حجاهد نفسي

أو زي ما بيقول الأجانب challenge your self

أحسن شئ انك تحط لنفسك هدف معين انت عارف انه ضد رغبه نفسك

-على سبيل المثال تقول مش حعمل كذا ... أو حعمل كذا ....- و أنك تحقق الهدف ده

تنتصر على نفسك

تجبح جماح رغباتك و تسيطر على نفسك الاماره بالسوء

على قدر الفرحه البتحصلك لما تنتصر

على قدر الحزن البتحس بيه لما تفشل

لكن الفشل مش نهايه المطاف لازم تحاول تاني و تاني

مع الأخذ فى الاعتبار ان يكون الهدف قابل للتنفيذ

ف من غير المعقول ان أضع لنفسي هدف أعلم أني غير قدار على تنفيذه

ك قولك " حختم القرأن فى  ثلاث أيام  "  و انت أصلا مبتعرفش تختمه كل شهر

الدين بيعلمنا نعمل كده و أقربمثال عل كده الصيام

و أي شئ لو قدرت تعمله مره ... يبقى انت عندك القدره انك تعمله علطول

نرجع تاني لموضوعنا البعدنا عنه

هو الموضوع كان أيه ؟

تمام ... كنت بتكلم عن زهقي من الكتابه .

طب ما أديني كتبت أهو و الدنيا حلوه

انا شكلي بتدلع

انا كشخصيه ... عندي كسل شديد فى بدء الأمر

لكن مجرد ما أبدءه .... الوضع بيختلف

عشان كده انا عندي ثقه ان حكمل كتابه خزعبلياتي المرئيه

متى

لما تجيلي فكره عايز أكتب فيها






ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق